Casca potrivita iti poate salva viata in cele mai terifiante 30 de secunde din viata ta, dar daca nu stii cum sa o alegi, o casca nepotrivita iti poate transforma 10 minute de plimbare cu motocicleta, intr-un calvar de nedescris.
Ai reusit sa faci pasul cel mare si ti-ai cumparat o motocicleta. Felicitari pentru alegere! Voi presupune ca faci parte din categoria oamenilor ce au pastrat o parte din bani si pentru a-si cumpara echipament de protectie.
Acum ca te-ai hotarat sa nu iesi la plimbare cu noua ta motocicleta fara echipament de protectie, trebuie sa-ti cumperi minimum de echipament solicitat de lege si anume CASCA. Dar ce anume sa alegi? Tu esti nou in lumea fascinanta a mersului pe doua roti si cuvinte precum : Lexan, Snell, DOT sau interior EPS nu-ti spun nimic. Pentru a veni in ajutorul tau, am compus ghidul de mai jos ce te va ajuta sa faci o alegere potrivita cand vine vorba de alegerea castii de protectie.
Daca deja stii ce model de casca iti doresti si consideri ca informatiile de aici nu te pot ajuta, te invit sa vizualizezi selectia noastra de casti de protectie chiar aici (https://www.bikermag.ro/casti), dar daca vrei sa afli mai multe despre castile de protectie moto, iti impart informatiile in 3 categorii principale :
- Alegerea dimensiunii potrivite
- Alegerea tipului castii
- Aprecierea certificarilor de siguranta
Alegerea dimesiunii potrivite
Vorbesc in primul rand despre dimesiunea corecta a calotei castii de protectie, pentru ca este cel mai important lucru de care trebuie tinut cont. O casca de 2000 de lei te va proteja mult mai putin decat una de 350 de lei, daca este atat de mare incat sa o poti intoarce in timp ce o porti pe cap. Mai mult decat atat, dimensionarea corecta se va simti si atunci cand nu te vei confrunta cu dureri in anumite zone ale capului din cauza punctelor de presiune cauzate de o casca mai mica. Aceste puncte de presiune sau zgomotul vantului le poti ignora cand faci un scurt drum prin oras, dar cand vine vorba de a-ti petrece o zi intreaga in sa, pot face diferenta intre o zi extraordinara si una de care nu mai vrei sa-ti aduci aminte.
Care este forma capului meu?
Capul fiecaruia este unic, dar cu totii avem forma asemanatoare cu cea a unui ou. Pentru usurinta exemplificarii, putem impartii forma capului in trei categorii : oval rotund, oval intermediar si oval alungit.
Castile de protectie flip-up / modulare se preteaza in general formei capului rotund oval din cauza limitarii formei calotei de catre amplasarea mecanismului de deschidere al mandibulei, desi noile tehnologii de fabricatie permit acum o potrivire mai apropiata si de formele intermediare.
Iti poti determina singur forma capului cu o oglinda sau cu ajutorul unui prieten care sa privesca forma capului din crestet in jos. Formele extreme sunt vizibile clar, dar daca nu esti sigur asupra formei calotei, atunci cu siguranta te incadrezi in zona de mijloc.
Este bine de retinut ca lungimea sau forma fetei precum si dimensiunile obrajilor nu influenteaza forma calotei.
O casca ce nu are forma potrivita va cauza puncte de presiune pe frunte (casca este prea rotunda) sau pe lateralele capului (casca este prea ovala). Cand cumperi o casca noua este de recomandat sau o porti de proba 15-20 de minute pentru a sesiza aceste puncte de presiune.
Cum determin marimea?
Marimea castii de protectie poate fi determinata prin masurarea cu un centimetru de croitorie a circumferintei capului, la un deget latime deasupra sprancenelor si prin petrecerea peste cea mai proeminenta parte a capului in partea dinspre ceafa, exact ca in poza de mai jos.
Dupa ce obtii dimensiunea in cm, ii regasesti corespondenta in pagina fiecarui produs de pe site.
O casca dimensionata incorecta se va misca mult prea usor pe cap in cazul in care este mare sau iti va cauza dureri la nivelul fruntii sau urechilor, daca este prea mica. Casca de o dimensiune corecta se va aseza strans pe cap, fara a cauza disconfort si daca se incearca rotirea ei, va opune rezistenta la miscarea laterala.
Cum pot ajusta potrivirea castii?
Multi producatori de casti pun la dispozitia clientilor, bureti laterali si interioare complete de diferite dimensiuni pentru a facilita potrivirea corecta pentru toate formele de calota. In afara de schimbarea buretilor interiori, orice alta modificare a interiorului castii de protectie va atrage dupa sine si pierderea garantiei oferite de producator. Cand purtam casca, aceasta trebuie sa fie cat mai stransa posibil pe forma capului, fara a cauza disconfort.
De retinut : bikermag.ro faciliteaza inlocuirea in termen de 30 de zile a castilor de protectie, cu conditia ca acestea sa fie returnate in aceeasi stare in care au fost livrate initial.
Alegerea tipului potrivit de casca
Acum ca am inteles cum trebuie sa alegem dimensiunea castii de protectie, este timpul sa vorbim si despre tipul potrivit, iar pentru a incepe cu inceputul haide sa definim si tipurile de casti conform stilului de mers.
Casca pentru touring
Este esential ca o casca ce se incadreaza in aceasta categorie sa exceleze la anumite repere. Ergonomia, echilibrarea maselor si antifonarea sunt probabil cele mai importante caracteristici la care trebuie sa fii atent, deoarece orice disconfort minor se poate transforma intr-o mare problema atunci cand esti in sa multe ore la rand.
Ventilarea interiorului este de asemenea un aspect critic in zilele toride, iar din cauza pozitiei ceva mai ridicate a motociclistului in sa pe acest tip de motociclete, nu toate configuratiile de amplasare a porturilor de ventilare dau rezultate. Este de recomandat o casca cu porturi de ventilare generoase, amplasate in partea superioara, unde exista cel mai abundent flux de aer.
Castile flip-up sau modulare
Castile flip-up au crescut in popularitate de-a lungul anilor, deoarece motociclistii au cautat mai multa versatilitate din partea echipamentului lor. Proiectate pentru a fi utilizate atat in configuratie integrala, cu protectia pentru mandibula coborata cat si in configuratia deschisa cu protectia pentru mandibula ridicata, aceste casti sunt extrem de populare printre motociclistii de ADV (adventure – aventura) cat si de cei ce utilizeaza motorete sport-turing.
La functionalitatile de baza, toate castile flip-up sunt in esenta la fel, fiecare fiind dotata cu o protectie de mandibula mobila ce permite schimbarea configuratiei castii din mers.
In alegerea unei astfel de casti este indicat sa tinem cont si de nivelul dorit de versatilitate.
Casti dual sport
Popularitatea mersului de aventura (ADV), dual-sport sau hyper-motard a condus catre inovatie in domeniul castilor de protectie. In esenta o combinatie intre o casca de cross si una de strada, castile dual sport imbina caracteristicile off-road intr-un pachet mai aerodinamic ce este mai adecvat vitezei mersului pe sosea. Castile dual sport ofera o versatilitate sporita, putand fi purtate intr-o varietate mare de configuratii : cu viziera fara cozoroc, cu cozoroc si viziera, fara cozoroc fara viziera. Aceste casti de protectie au in general o viziera largita pentru a facilita un unghi mai mare de vizibilitate dar si pentru a oferi posibilitate motociclistului de a merge cu ochelari de protectie in locul vizierei.
Casti Streetfighter
Ceva mai nou aparute in domeniu, fata de tipurile enumarate mai sus, castile de tip streetfighter se bucura de o adevarata crestere in popularitate o data cu dezvoltarea segmentului de motociclete la comanda in special cele tip cafe racer sau streetfighter.
Ca si caracteristica generala, aceste modele sunt formate dintr-o casca de tip open-face dotata cu o mandibula ce poate fi detasata complet. Desi la prima vedere, aceste casti par a fi integrale, de cele mai multe ori mandibula detasabila nu asigura protectia la impact, lucru specificat de altfel de catre producatori. O exceptie de la aceasta regula o constituie modelul BELL BROOZER ce a fost lansat de catre producatorul american in anul 2019 si este prima casca de tip streetfighter ce este omologata pentru impact in configuratia cu si fara mandibula. Daca vrei sa vezi modelul respectiv, o poti face urmand linkul urmator : Bell Broozer
Casti vizibilitate crescuta
Echipamentul vopsit in culori stridente pentru vizibilitate este din ce in ce mai popular in universul motociclismului.
Culorile alese, galben si orange fluorescent atrag cel mai usor atentia vizuala, asigurand astfel mai multe sanse motociclistului de a fi remarcat de catre ceilalti participanti in trafic. Cum in ultimele doua decenii numarul vehiculelor s-a dublat, deplasarea in siguranta pe 2 roti a devenit critica si fiecare amanunt conteaza.
Casti open face sau jet
Trebuie mentionat de la bun inceput ca astfel de modele ofera o protective mai scazuta motociclistuluii in eventualitatea unui accident, deoarece nu au incomponenta lor protectia pentru barbie. Totusi, aceste casti au avantajele lor, cum ar fi o mai buna vizibilitate, greutate mai mica si ventilatie mult mai buna. Lasand toate acestea la o parte, TU esti singurul care poate decide ce fel de casca vei folosi. Asigura-te ca intelegi avantajele si dezavantajele fiecarui model, tine cont de elementele de protectie si cu siguranta vei face o alegere educata.
Standardele de siguranta
In general vorbind, este vorba despre doua tipuri de standarde de siguranta : cel impus prin lege sau de catre organizatii externe, cum ar fi DOT in SUA, CEE in Europa si AUS in Australia, unde standardele sunt considerate a fi atinse decat prin declaratia producatorului, nefiind necesare testarea produsului inainte de a fi comercializat si grupul al doilea compus din organizatii precum SNELL si SHARP. In cazul acesta, producatorul ce doreste certificarea SNELL sau SHARP, solicita acestor organizatii independente sa le fie testate produsele, dar nu le ofera ci sunt alese in mod aleator din magazine pentru a elimina orice suspiciuni legate de veridicitatea testarii. Certificarea este emisa doar dupa ce castile trec printr-un proces amplu de teste si consta in aplicarea unei sigle a organizatiei emitente pe produsele aprobate.
Care sunt cele mai inalte standarde de siguranta?
Standardele diferite se concentreaza pe tipuri diferite de coliziuni. Care sunt cele mai “bune”? Acesta din nefericire este un subiect de dezbateri aprige dar hai sa privim din alta perspectiva :
imi spui ce accident vei avea si eu iti spun ce standard sa alegi. Imposibil nu?
Tocmai din acest motiv ar trebui sa te concentrezi in primul rand pe potrivirea perfecta si in ultimul rand pe certificariile castii.
De cate ori pot avea accident pana sa ma gandesc la inlocuirea castii?
Chiar si cel mai mic impact asupra zonei capului poate avea efecte dramatice asupra integritatii structurale a castii de protectie. Cele mai multe avarii structurale nu sunt vizibile cu ochiul liber, deoarece se localizeaza in stratul de protectie EPS (expanded polystyrene – polistiren expandat) din interiorul castii, sub forma unor fisuri cauzate de stresul mecanic. Stratul de EPS este localizat intre calota exterioara a castii si interiorul textil, avand cel mai important rol in absorbirea fortelor cauzate de impact. In momentul in care stratul de EPS a fost avariat, acesta nu-si mai poate indepli cu succes rolul de a disipa energia de la nivelul capului si acest fapt poate duce la leziuni foarte grave asupra motociclistului.
Daca ai un accident trebuie sa inlocuiesti casca de protectie!
Tine minte : alegerea castii de protectie este extrem de importanta si in acelasi timp o decizie personala. Cu cat vei lua o decizie mai educata cu atat vei fi mai fericit cand mergi cu motocicleta!
Daca vrei sa-ti alegi o casca si intri in impas, foloseste cu incredere numerele noastre de telefon (0726.321.604 – 0790.233.313) si sunt sigur ca impreuna o scoatem la capat!